روغن موتور, مقالات

روغن موتور مناسب موتورسیکلت

روغن موتور، یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر موتور درونسوز برای داشتن عملکرد بهینه است. موتور خودرو و موتورسیکلت، همچون قلب تپنده آن است و بی‌توجهی به آن، خسارت جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. یکی از الزامات عملکرد موتور و افزایش طول عمر آن، استفاده از روغن موتور مناسب است.
عمر انجین موتورسیکلت شما تا حد زیادی به نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید بستگی دارد؛ بنابراین برای افزایش عمر موتور ، باید از روغن‌ موتور باکیفیت و متناسب با نوع موتورسیکلت خود استفاده کنید. با این تفاسیر، انتخاب یک روغن موتور مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

روغن موتور چیست

روغن موتورها ترکیبات پیچیده‌ای هستند که از روغن پایه آلی یا معدنی و انواع افزودنی‌ها تشکیل شده‌اند. هر موتورسیکلتی برای اینکه بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، به روغن مناسب احتیاج دارد. در حقیقت، روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتورسیکلت می‌باشد. با افزایش سن موتور، اهمیت استفاده از روغن مرغوب، روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود.

روغن موتور در واقع نوعی روانکار صنعتی است که به منظور بهینه‌سازی عملکرد و افزایش بازده موتورها استفاده می‌شود. همچنین، روغن مایعی لیز و لغزنده است که اصطکاک و سایش را کاملا از بین می‌برد. روغن موتور نیز دقیقا همین وظیفه را برعهده دارد و اصطکاک و سایش بین قطعات موتور را از بین می‌برد. همین اتفاق باعث می‌شود تا قطعات موتور به نحو احسن و بدون هیچ مشکلی در کنار هم کار کرده و بازده آن افزایش یابد.

انواع روغن موتور موتورسیکلت

همان‌ طور که گفته شد، امروزه روغن موتورها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تفاوت در نحوه تولید انواع روغن موتور منجر به تفاوت اساسی در عملکرد و کارکرد آن‌ها خواهد شد. روغن موتور موتورسیکلت، براساس نوع تولید، به سه دسته مهم تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. روغن موتور مینرال :

پایه اصلی این نوع از روغن‌ها، نفت خام است و از ترکیب روغن‌های پایه تولید می‌شوند. از آنجایی که شیوه تولید این روغن موتورها بسیار پیش‌پاافتاده و ابتدایی است، سطح کیفی بالایی ندارند. البته همچنان در موتور برخی از وسایل نقلیه قدیمی از این نوع روغن موتور استفاده می‌شود. اما دقت کنید که اگر از این نوع روغن موتور در خودروهای جدید استفاده کنید، به موتور آسیب‌ جدی وارد خواهد شد. این روغن‌های معمولی نمی‌توانند در سرما یا گرمای زیاد از موتور ماشین محافظت کنند و در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین کارایی خود را از دست می‌دهند.

  1. روغن موتور سنتتیک:

روغن موتورهای تمام سنتتیک به‌طور کامل درمحیط آزمایشگاهی و با مواد پایه شیمیایی تولید می‌شوند. این روغن‌ها به‌ صورت خالص بوده و توان کارکرد موتور را به بالاترین حد می‌رسانند. این نوع از روغن موتورها کارایی بیشتری نسبت به سایر روغن موتورها دارند؛ البته هزینه آن‌ها نیز نسبت به سایر انواع روغن‌ها بیشتر است. روغن موتورهای سنتتیک در حال حاضر از جدیدترین انواع روغن موتور به شمار می‌روند و بالاترین کیفیت را میان دیگر روغن موتورها دارند.

  1. روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتورهای نیمه سنتتیک، ترکیبی از روغن سنتتیک و مینرال است. این نوع از روغن‌ها نیز به خوبی از اجزای متحرک موتور محافظت می‌کنند و کارایی آن‌ها بسیار بهتر از روغن‌های مینرال است. البته باید به این مساله هم توجه داشته باشید که این روغن‌ موتورها، تمام ویژگی‌های روغن‌های تمام سنتتیک را نداشته و قیمت کمتری نیز در مقایسه با آن‌ها دارند.


انواع استاندارد روغن موتور

 استاندارد API :

در آمریکا و  کشورهای پیشرفته غربی استاندارد های خاصی برای روغن موتور اعمال میشود که در اکثر کشورها نیز پذیرفته شده است. در آمریکا سه مؤسسه API ,SAE ,ASTM با همکاری یکدیگر کار تهیه استانداردها را به عهده داشته اند. استانداردهای مزبور با (علائم  SAE بیانگر  ویسکوزیته روغن) و علائم ( API) برای کیفیت و کارایی روغن معرفی شدند.

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی، دومین حرف، حرف بعد از S، نشانگر کیفیت روغن موتور است. پس از حرف S یکی از حروف A تا N می آید و جدیدترین سطح کیفی روغن موتور که باعث حفاظت بیشتر و کاهش مصرف سوخت برای موتورسیکلتها و خودروهای سواری و کامیونی بنزینی  SN است که توسط API معرفی گردیده است. سطح کیفی API SA نیز پایین ترین سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی است.

استاندارد JASO:

JASO  (سازمان استانداردهای خودروی ژاپن) سازمانی متشکل از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در ژاپن است. این  سازمان به عنوان معادل ژاپنی موسسه  API (موسسه نفت آمریکا) ایجاد شد زیرا بعضا این مشخصات برای نیازهای منحصر به فرد  برخی انجین های مدرن ژاپنی مناسب نبود. در حالی که API استاندارد را برای موتورهای خودرو و موتورسیکلت یکسان در نظر گرفته است ،اما استاندارد JASO  مدعی ارایه استاندارد متفاوتی برای موتورسیکلت می باشد.

JASO از دو دسته زیر مجموعه تشکیل شده است:

JASO MA : روغن موتور سیکلت با کلاچ داخل روغن. این روغن ها اصطکاک مورد نیاز را برای جلوگیری از لغزش کلاچ ارائه می دهند. این روغن ها را می توان در موتورهای چهار زمانه موتورسیکلت استفاده کرد که در آن یک سیستم روغن برای موتور، گیربکس و کلاچ وجود دارد.

JASO MB: روغن موتور موتور سیکلت با گیربکس اتوماتیک (اسکوتر). این نوع روغن ها به عنوان کم اصطکاک ترین روغن ها در روغن های موتور سیکلت چهار زمانه قرار می گیرند. انتقال قدرت در اسکوترها با استفاده از تسمه انجام می شود و بنابراین سیستم کلاچ آنها نیازی به روغن ندارد.

با بررسی استاندارهای API  و JASO مشخص می شود که هیچ کدام بر دیگری برتری نداشته و برای انتخاب روغن موتور مناسب موتورسیکلت باید تنها به توصیه کارخانه سازنده توجه داشت.

روغن موتور مناسب تی وی اس ویگو 110

برای موتورسیکلت تی وی اس ویگو 110 چه روغن موتوری باید استفاده کنیم؟

طبق توصیه کارخانه سازنده یعنی تی وی اس موتور روغن موتور مدل های کاربراتوری ویگو 110 باید دارای استاندارد  API-SJ  و یا بالاتر و با گرانروی20W-50  باشد. روغن موتور پیشنهادی برای ویگو از مدل های موجود و قابل استفاده در بازار روغن موتور کاسترول GTX  می باشد.

برای خرید روغن موتور مناسب ویگو گاربراتور، کاسترول GTX اینجا کلیک کنید.

طبق توصیه کارخانه سازنده یعنی تی وی اس موتور روغن موتور مدل های انژکتوری ویگو 110 باید دارای استاندارد  API-SL  و یا بالاتر  با گرانروی10W-40  باشد. روغن موتور پیشنهادی برای ویگو از مدل های موجود و قابل استفاده در بازار روغن موتور کاسترول Magnatec می باشد.

 حجم روغن موتور ویگو

استفاده کمتر و یا بیشتر از حجم روغن موتور اعلام شده توسط کارخانه سازنده می تواند آسیب های جبران ناپذیری به انجین موتور سیکلت ویگو وارد کند. باید همیشه مراقب بود که حجم روغنی  برابر با حجم اعلام شده توسط کارخانه سازنده استفاده شود.حجم روغن موتور ویگو طبق اعلام کارخانه سازنده برابر با 750 میلی لیتر می باشد. چنانچه حجم روغن بیشتری از 750 میلی لیتر برای موتورسیکلت ویگو استفاده شود می تواند منجر به نفوذ روغن به مجموعه هواکش و انسداد فیلترهوا گردد.

برای خرید روغن موتور مناسب ویگو انژکتور، کاسترول Magnatec اینجا کلیک کنید.

روغن موتور مناسب آپاچی

برای موتورسیکلت آپاچی 180 چه روغن موتوری باید استفاده کنیم؟ طبق توصیه کارخانه سازنده یعنی تی وی اس موتوربرای آپاچی 180 باید روغن موتور با استاندارد API-SJ  و یا بالاتر با گرانروی 20W-50  استفاده شود. روغن موتور پیشنهادی ما برای آپاچی 180 کاربراتوری، کاسترول GTX      می باشد.
برای موتورسیکلت آپاچی 200 و آپاچی 160 انژکتوری روغن موتور با استاندارد  API-SL  و یا بالاتر با گرانروی 10W-40  باید استفاده شود. پیشنهاد ما برای روغن موتور آپاچی 200، روغن موتور کاسترول Magnatec  می باشد.

حجم روغن موتور آپاچی

استفاده کمتر و یا بیشتر از حجم روغن موتور توصیه شده توسط کارخانه سازنده موتور سیکلت می تواند زیان های جبران ناپذیری به انجین موتور سیکلت آپاچی وارد کند. باید همیشه مراقب بود که حجم روغنی  برابر با حجم اعلام شده توسط کارخانه سازنده استفاده شود.
حجم روغن موتور آپاچی 180 طبق اعلام کارخانه سازنده برابر با 1000 میلی لیتر یا یک  لیتر می باشد. در صورتی که انجین تعمیر اساسی شده باشد و قطعات آن از هم باز شده باشند برای راه اندازی مجدد نیاز به 1200 میلی لیتر روغن موتور می باشد.
حجم روغن موتور مناسب برای آپاچی 200 طبق اعلام کمپانی تی وی اس برابر 1200 میلی لیتر می باشد.

فیلتر روغن آپاچی

لازم به تذکر است که انواع مختلف آپاچی دارای فیلتر روغن با صافی کاغذی می باشند که نیاز هست هر 3000 کیلومتر تعویض گردد. عدم تعویض به موقع  فیلتر روغن آپاچی می تواند مانع از گردش صحیح روغن شود و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

برای خرید فیلتر روغن آپاچی اینجا کلیک کنید.

روغن موتور مناسب تی وی اس  راکس 125

برای موتورسیکلت تی وی اس راکس 125 چه روغن موتوری باید استفاده کنیم؟ طبق توصیه کارخانه سازنده یعنی تی وی اس موتور روغن موتور موتورسیکلت تی وی اس راکس در مدل های انژکتوری و کاربراتوری باید دارای استاندارد API-SL  و با گرانروی 10W-40  باشد. بنابر این برای موتورسیکلت تی وی اس راکس باید از روغن موتور 10W-40 استفاده کرد.

حجم روغن موتور تی وی اس راکس

استفاده کمتر و یا بیشتر از حجم روغن موتور اعلام شده توسط کارخانه سازنده می تواند آسیب های جبران ناپذیری به انجین موتور سیکلت ویگو وارد کند. باید همیشه مراقب بود که حجم روغنی  برابر با حجم اعلام شده توسط کارخانه سازنده استفاده شود.حجم روغن موتور تی وی اس راکس طبق اعلام کارخانه تی وی اس برابر با 1000 میلی لیتر یا یک لیتر می باشد.

فیلتر روغن تی وی اس راکس

تی وی اس راکس از یک صافی روغن فلزی بهره می برد که نیاز به تعویض ندارد و صرفا با زدودن آلودگی های صافی روغن تی وی اس راکس، پس از هر بار تعویض روغن قابل استفاده مجدد می باشد.

روغن موتور مناسب تی وی اس  HLX 150

برای موتورسیکلت تی وی اس HLX 150 TVS چه روغن موتوری باید استفاده کنیم؟ طبق توصیه کارخانه سازنده یعنی تی وی اس موتور، روغن موتور موتورسیکلت تی وی اس HLX 150 باید دارای استاندارد API-SL  و با گرانروی 10W-40  باشد.
بنابر این برای موتورسیکلت تی وی اس HLX 150 باید از روغن موتور 10W-40 استفاده کرد. روغن موتور پیشنهادی برای HLX 150 از مدل های موجود و قابل استفاده در بازار روغن موتور کاسترول Magnatec می باشد.

برای خرید روغن موتور مناسب ویگو انژکتور، کاسترول Magnatec اینجا کلیک کنید.

فیلتر روغن تی وی اس HLX 150

تی وی اس HLX 150 از یک صافی روغن فلزی بهره می برد که نیاز به تعویض ندارد و صرفا با زدودن آلودگی های صافی روغن TVS HLX 150، پس از هر بار تعویض روغن، قابل استفاده مجدد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *