تسمه, مقالات, ویگو

چرا باید از تسمه اورجینال برای ویگو استفاده کنیم؟

تسمه ویگو

چرا باید از تسمه اورجینال برای موتورسیکلت ویگو استفاده کنیم؟

تسمه ویگو، موظف به انتقال نیرو به چرخ‌های عقب موتورسیکلت ویگو است که نسبت به زنجیر و دنده، عملکرد بهتری را برای وسیله نقلیه به ارمغان می‌آورد.
معمولا موتورهای قدیمی از زنجیر و دنده استفاده می‌کردند ولی امروز جای خود را به تسمه‌ها داده‌اند. جنس این قطعات، لاستیکی است که به‌مرور زمان دچار پوسته‌پوسته‌شدن و درنهایت گشادشدن می‌شوند.
این اختلالات منجر به توقف نیروی وارده بر چرخ‌های موتورسیکلت و توقف آن خواهد شد. البته اگر از تسمه‌های اورجینال (اصل) برای وسیله استفاده کنید، به شما امکان برخورداری از ماندگاری بیشتری را خواهد داد و همچنین عملکرد بهتر موتور را به همراه خواهد داشت.

تاریخچه ساخت موتور سیکلت ویگو

پیش از آغاز بحث قطعات یدکی به‌خصوص تسمه ویگو (اصل) و اهمیت استفاده از آن در موتورها، بگویید آیا با موتور سیکلت ویگو آشنایی دارید؟
این وسیله نقلیه از موتورهای اسکوتری شرکت تی.وی.اس (TVS) است. این کمپانی از شرکت‌های چند ملیتی واقع در شهر چنای هندوستان است و به‌عنوان سومین تولیدکننده موتور سیکلت در هند شناخته می‌شود.
شرکت TVS در سال 2013 موفق شد رکورد بیشترین فروش برابر 2.5 میلیون و کسب درآمد بیش از 1.6 میلیارد را به نام خود ثبت کند و بدین ترتیب یکی از ده‌ها تولیدکنندگان برتر موتور در جهان شناخته شد.
درحال‌حاضر این موتورسیکلت‌ها به‌علت طراحی زیبا، اتوماتیک‌بودن، وزن اندک و سواری راحت، در سراسر جهان با استقبال بی‌نظیری به‌خصوص از سوی مردان جوان همراه شده است و امروز شاهد تردد موتورسواران ویگو در سطح شهر هستیم.

آشنایی با قطعات یدکی ویگو

لوازم جانبی موتور ویگو دارای اقلام متعدد و متنوعی است که برای تهیه آنها باید به مراکز معتبر مراجعه کرد تا ضمن برخورداری از قیمتی منصفانه، از اصالت کالا مطمئن باشیم.
برخی از قطعات یدکی ویگو شامل تسمه ویگو، باتری، لنت ترمز، جاپایی، دنده وسط گیربکس، کاور اگزوز، لاستیک عقب و جلو، طلق خطر عقب، فیلتر هواکش، بوش ضربه‌گیر، بوش لرزه‌گیر و خیلی از دیگر از لوازمی که وجود هریک از آنها برای کارکرد صحیح موتورهای ویگو لازم است.
ما در ادامه این مقاله، راجع‌به اهمیت تسمه موتور ویگو و اهمیت توجه به اصالت آن هنگام خرید اشاره میکنیم که یکی از کارآمدترین قطعات جانبی ویگو محسوب می‌شود.

ضرورت استفاده از تسمه ویگو (اصل)

چنانچه قصد تعویض تسمه wego موتور سیکلت خود را دارید و می‌خواهید تسمه‌ای جدید و باکیفیت تهیه کنید، مشاوره با یک تعمیرکار موتور سیکلت که تجربه و تخصص بالایی در این حوزه داشته باشد، الزامی خواهد بود.
در واقع تسمه‌های زیادی با برندهای مختلف در بازار وجود دارند که تشخیص نوع مرغوب و باکیفیت آن اصلا کار ساده‌ای نیست. پس اگر بدون آگاهی اقدام کنید، هم هزینه خرید تسمه و هم هزینه تعویض آن پس از مدتی کوتاه به شما تحمیل می‌شود.
اگر تسمه موتورسیکلت ویگو اصل باشد، قادر است بین 10.000 تا 20.000 تا کار کند. درحالی‌که نمونه‌های تقلبی آن بین 2000 تا 5000 کار می‌کنند. حالا خودتان مقایسه کنید و به ضرورت استفاده از تسمه‌های اصل پی ببرید.

قابلیت‌های تسمه ویگو اصل

در ابتدای مقاله از عملکرد تسمه در موتورسیکلت‌ها خواندید. آنها دور فولی عقب و جلو پیچیده می‌شوند و منتقل‌کننده نیرو به چرخ‌ها برای حرکت هستند.
اگر جنس تسمه ویگو به‌عنوان یک قطعه جانبی، مرغوب باشد، یعنی نخ‌های استفاده‌شده در آن، از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. در ادامه مزیت‌هایی که این قطعه جانبی رقم زده را خلاصه‌وار شرح داده‌ایم.
• طول عمر مفید نسبت به دنده و زنجیر
• قدرت‌بخشی بیشتر به موتور موتور سیکلت
• صرفه‌جویی در هزینه تعمیر و سرویس
• تنظیم دقیق زمان سوپاپ‌ها
• کاهنده وزن موتور سیکلت

چرا در موتور سیکلت ویگو به‌جای زنجیر از تسمه ویگو استفاده شده است؟

موتورهای قدیمی که دارای زنجیر و دنده در طراحی سیستم خود بودند، مکانیسم عملکردی قدیمی‌تری داشتند. زمانی که موتورهای اسکوتری ویگو روی کار آمد، علاوه‌بر ظاهر جدید و جذاب خود، سیستم فنی پیشرفته‌تری هم در خود جای داد. به این معنی که تسمه‌ها جایگزین زنجیرها شدند.‌ نظر شما نسبت به این تغییر چیست؟
حقیقت این است که وجود زنجیرها به تولید سروصدای زیادی درحین حرکت موتور می‌انجامید؛ درحالی‌که تسمه‌های مرغوب با کیفیت اصل، نقطه مقابل آن بود.
تسمه‌‌ها با جنس لاستیکی خود نیازی به روغن‌کاری نداشتند اما زنجیرها اگر روغن‌کاری نمی‌شدند، در مدت‌زمانی کوتاه شاهد سایش و زنگ‌زدگی آنها می‌شدید. همچنین تنظیم‌کردن زنجیرها مشکل‌آفرین بود و مدام باید تحت‌ بررسی قرار می‌گرفت ولی به‌کارگیری تسمه‌، این مشکل را تا حد زیادی رفع‌ورجوع کرد.

معیوب‌بودن تسمه ویگو به موتور سیکلت آسیبی وارد می‌کند؟

تسمه یکی از قطعه‌های مصرفی تاثیرگذار در وسایل نقلیه است که به‌عنوان تامین‌کننده نیروی پیشرانه شناخته می‌شود. اگر تسمه‌ای که خریداری می‌کنید، کیفیت خوبی نداشته باشد، با جزئی‌ترین اختلال دچار پارگی می‌شود.
پاره‌شدن تسمه به وسیله آسیب نمی‌زند؛ فقط محور انتقال نیرو قطع شده و موتور دیگر قادر به حرکت نیست. البته ناگفته نماند که اگر سرعت حرکت موتور بالا باشد، پاره‌شدن تسمه موجب قفل‌شدن چرخ‌ها شده و با وجود احتمال تصادف در خیابان‌های شلوغ و اتوبان‌ها، این مشکل می‌تواند خطرآفرین باشد.

آیا تسمه ویگو اصل، باز هم نیاز به مراقبت دارد؟

حتی اگر از بهترین مارک تسمه موتور سیکلت استفاده کنید، باز هم باید به اصول نگهداری از آن پایبند باشید. درست است که جنس مرغوب تسمه‌ها ماندگاری بیشتری دارند‌ و عملكرد طولانی‌تری را برای موتورهای شما به ارمغان می‌آورند اما باز هم احتمال پارگی و صدمه در آنها وجود دارد.
بنابراین؛ شاید بهتر باشد برای پیشگیری از هر اتفاقی، هرازگاهی موتور خود را سرویس کرده و از سلامت کامل تسمه آن، اطمینان حاصل کنید. به این منظور عواملی را که به نگهداری صحیح این قطعه ختم می‌شود را در لیست زیر عنوان کردیم تا با پایبندی به آنها، جلوی اتفاقات مالی و جانی را بگیرید.
• هنگام حرکت اولیه از شتاب‌گیری بالا خودداری کنید چراکه این عمل منجر پاره‌شدن ناگهانی تسمه می‌شود.
• موتورسیکلت‌های اسکوتری ویگو برای یک نفر طراحی شده‌اند. از نشستن 2 سرنشین بر آن خودداری کنید.
• هرازگاهی فیلتر قاب روی تسمه را تعویض کنید تا با برقراری جریان هوا، از داغ‌شدن و کاهش عمر تسمه پیشگیری شود.
• اگر فولی عقب و جلو و ساچمه‌ها خراب بودند، در اسرع وقت نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. در غیر این صورت عملکرد تسمه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.
• سایز مناسبی از تسمه را انتخاب کنید‌. بزرگ یا کوچک‌بودن این قطعه‌ها منجر به خرابی آنها بعد از مدت‌زمانی کوتاه خواهد شد.
• تعویض تسمه‌ها را به افراد متخصص بسپارید.

جمع‌بندی

تسمه ویگو، مهم‌ترین جزء از قطعات موتورسیکلت است که انتخاب مناسب نوع اصل آن به شما کمک می‌کند تا با خیالی راحت رانندگی کنید و از حداکثر کارایی وسیله نقلیه خود بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *